Vilnius – Stambulas (1 diena)

Stambulas mus pasitiko darganotas, su pilkais debesimis ir lietumi. Orų prognozės nepasitvirtino, saulės nematėme, o ir vėsoka buvo, vos 12 laipsnių šilumos. Vakare temperatūra nukrito dar keletu laipsnių. Turėdami į valias laiko, suskubome tyrinėti didžiausio Turkijos miesto, esančio šiaurės vakarinėje dalyje, abipus Bosforo sąsiaurio.

Pro metro traukinio langus karts nuo karto pasirodantis peizažas visiškai nedžiugino. Miestas pasirodė esantis netvarkingas ir niūrus, mažai žalumos, daug apgriuvusių namų, vykstančių statybų ir neišvaizdžių daugiabučių. Pravažiavus 15 skirtingų stotelių, galų gale išlipome Aksaray stotyje. Kadangi neturėjome su savimi jokio žemėlapio, o aplink nesimatė informacijos centro, teko kliautis nuojauta. Ėjome, ten kur buvo matyti daugiau žalumos ir aplinka pasirodė esanti gražesnė. Neilgai trukus supratome, jog pasiklydome. Įnirtingai besižvalgydami aplink ir ieškodami kelio nepastebėjome prie mūsų artėjančio jaunuolio. Šis buvo itin malonus ir nė neprašytas nurodė kuria kryptimi reiktų judėti. Po gerų dvidešimties minučių atsidūrėme pradiniame taške. Trumpam stabtelėję, visai netikėtai, čia pat už metro stoties kampo, pastebėjome turistų informacijos centrą, kurio prieš gerą valandą atrodo nė nebuvo. Mums pasisekė, tad nieko nelaukę užsukome vidun. Ten dirbęs vyrukas nebuvo pats maloniausias iš visų sutiktų, matyt, darbo dienos pabaiga, todėl nepykstame. Jis padavė žemėlapius ir pirštu bakstelėjo, kurioje vietoje esame. Tada piktokai mostelėjo ranka rodydamas kryptį ir lyg niekur nieko grįžo prie savo darbų. Jau temo, bet miestas rodėsi net nesiruošia rimti. Aplink šurmuliavo daugybė vyrų. Taip, taip … jūs neklystate, moterų nebuvo, vaikų taip pat, išskyrus keletą, sėdinčių ant šalto grindinio ir prašančių išmaldos. Lauke vėsu, o šie itin plonai apsirengę ir dar basi net nesiruošia palikti savo vietos. Triukšmingoje gatvėje buvo apstu aptriušusių sunkvežimių, autobusų ir žvilgančių naujų automobilių. Didžioji dalis prekeivių jau ruošėsi į savo šiltus namus, o parduotuvėse blizgantys niekučiai vis dar kvietė užsukti ir ką nors įsigyti. Netikėtai pradėjo lyti, tad teko paspartinti žingsnius. Kaip greit prasidėjo, taip greit ir baigėsi tas lietus, bet kojos jau spėjo sušlapti ir darėsi šalta. Dar keletas metrų ir štai priešais mūsų akis turistų pusiasalis, kuriame koncentruojasi pagrindiniai šio miesto simboliai. Tai garsusis obeliskas, į Turkiją, tuometinį Konstantinopolį, atkeliavęs iš Egipto (390 m.). Jį pastatė faraonas Tutmosis III (1549-1503 pr. Kr.) saulės dievui, Amonui Ra. Kadangi obeliskas buvo 60 m aukščio ir svėrė 800 tonų, jis buvo padalintas į tris dalis. Gaila, bet tik viršutinė dalis išliko iki šių dienų. Visai šalia egiptietiško relikto stovi Žydroji mečetė. Įspūdinga dėl savo gražiųjų arkų, parko ir šešių minaretų. Šventykla pastatyta XVII a. (1609 – 1616 m.) Osmano imperijos sultono Ahmet I paliepimu. Jis troško, jog jo mečetė turėtų minaretus padarytus iš aukso (turkiškai skambėtų taip: altin), bet architektas nesuprato sultono, nes žodis alti anglų kalboje reiškia 6. Iki pat šių dienų, nei vienas sultonas neturėjo mečetės su 6 minaretais.

Kaina: nemokamas

Adresas: Sultan Ahmet Mahallesi, Atmeydanı Cd. No: 7, 34122 Fatih/İstanbul, Turkija

Darbo laikas: 9.00 – 18.00 val., kasdien

Pastaba: moterys su savimi turėtų turėti galvą dengiančias skareles

Čia pat, perėjus nedidelį parką su šviečiančiais fontanais ir pievomis pilnomis gėlių, išvysite Hagyia Sophia, kažkada buvusi bažnyčia, vėliau mečetė, o šiandien tapusi muziejumi. Tai viena iš 4 didžiausių pasaulio katedrų su savo 56 m aukščio kupolu. Šventų Apaštalų bažnyčia, taip buvo vadinama, kai tik ją pastatė (360 m.), sukilimų metu (414 m.) buvo sugriauta. Dabartinį pastatą 532 – 537 m. pastatė įsakius Bizantijos imperatoriui Justinianui I. 10 000 žmonių dirbo penkerius metus, kol galų gale dienos šviesą išvydo Išminties deivės, Šv. Sofijos, bažnyčia. Bet 1453 m. Konstantinopolis žlugo. Sultonas Mehmed II minėtą bažnyčią pavertė mečete, kuri 500 metų išbuvo pagrindiniu religijos centru Stambulo mieste.

Kaina: 20 TL

Adresas: Sultan Ahmet Mahallesi, Ayasofya Meydanı, 34122 Fatih/İstanbul, Turkija

Darbo laikas: 9:30 – 16:30 val., kasdien (išskyrus pirmadienį)

Jau temo. Pradėjus lynoti, nusprendėme, jog šiam vakarui pakaks architektūros stebuklų. Sušlapę ir šiek tiek pavargę pagaliau pasiekėme Aksaray metro stotį. Neskubėjome atgal į oro uostą, tad pasukome į vieną iš siaurųjų Stambulo gatvelių, kur šurmuliavo žmonės ir grojo linksma muzika. Besidairydami aplink pamatėme jaukų restoranėlį, o ant šio laiptų vidutinio amžiaus vyrą kviečiantį užsukti. Priėjus arčiau ir žvilgterėjus į meniu, deja, šis buvo parašytas turkų kalba, jau ruošėmės apsisukti ir ieškoti kažko kito, bet vyrukui prabilus mums suprantama kalba, nusprendėme užeiti į vidų. Padavėjas rekomendavo tradicinį mėsos patiekalą, pagardintą ryžiais bei kvapniuoju gvazdikėliu. Sutikome, kitaip ir būti negalėjo, nes mums nepavyko susišnekėti. Žmogus savo kalboje naudojo daugiau turkiškų, nei angliškų žodžių! Kol kantriai laukėme savojo maisto, stebėjome aplinką ir kavinėje sėdinčius vyrus. Šie gurkšnojo kavą, garsiai kalbėjo ir nuolat komentavo televizoriaus ekrane transliuojamas futbolo rungtynes. Na, štai pagaliau atkeliavo mūsų užsakymas. Patiekalas mums pasirodė gana neįprastas. Dubenyje, pilname grietinės, varškės ir svieto padažo, gulėjo 3 vištienos kukuliai, įdaryti riešutais. Išmėginę rytietišką virtuvę, pajudėjome oro uosto link. Beje, vakarienė mums kainavo 25 TL.

Papildoma informacija:

metro bilieto kaina – 4 TL (10 USD = 26 TL)

iki vadinamojo turistų pusiasalio važiuoja traukinys M1A (stotelė – Aksaray)

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.